Autor: .cCuMiNn. | 4.2.2007 |
Existuje mnoho knih a filmů, v nichž si aktéři vytváří volný průjezd městem tím, že ovládají semafory na křižovatkách. Setkat jste se s tímto ztvárněním mohli například v knize Modrá sféra nebo při sledování filmu Loupež po italsku.
Vsadím se, že vás stejně jako mě zajímalo, jakým způsobem je toto možné. Když jsem nad tímto tématem naposledy přemýšlel, vzpomněl jsem si na svého kamaráda, který mi cestou z hospody ukazoval, jak pomocí mince nebo jiného kovového předmětu spustit výstražné zařízení na železničním přejezdu. Bylo to naprosto jednoduché. V dnešní době, kdy vše směřuje k automatizaci, sepne toto výstražné zařízení sám projíždějící vlak. Ve vzdálenosti několika desítek metrů od přejezdu a v jeho těsné blízkosti můžete najít žtulé plastové nebo železné „krabice“ z nichž vedou kabely připojené ke kolejnicím. V tomto místě jsou kolejnice přerušeny malou spárou, která je vyplněna nevodivým materiálem (pryží). Projíždějící vlak uzavře v tomto úseku elektrický obvod mezi kolejnicemi svými nápravami. Zmiňovaný kamarád mi však ukazoval, že přemostěním této drobné spáry mincí nebo klíčkem, dojde ke spuštění signalizačního zařízení na přejezdu.
Pokud tento model přenesu na útočníka, který by chtěl tímto způsobem ovládat dopravu v celém městě, je mi jasné, že jen těžko by toho mohl dosáhnout pomocí mince. Co by mu ale bránilo v dálkovém ovládání tohoto výstražného zařízení pomocí mobilního telefonu? Dnes, kdy se staré telefony dají sehnat, když ne úplně zdarma, určitě za pakatel, by mohl k telefonnímu přístroji připojit malý spínací obvod tvořený mikrokontrolérem a ovládat jej AT příkazy. Ke každému železničnímu přejezdu ve městě by do náspu ukryl toto malé zařízení, které by napájel přímo napětím z kolejnic. Poté už by mu nic nebránilo v tom, aby mohl kdykoliv uvést do provozu, kterýkoliv z přejezdů pouhým odesláním SMS ve tvaru ON nebo OFF. Výstražná zařízení by signalizovala blížící se vlak a závory by se začaly sami sklápět. Ve městě by tak nastal naprostý dopravní chaos.
Složitější už by to útočník měl při ovládání semaforů na silničních křižovatkách, protože by musel takové zařízení umístit do rozvodnice, které se u křižovatky nachází. I toto však není nereálné. Navíc, pokud by se jednalo o profesionála, věřím, že by do této rozvodnice dokázal napojit i notebook a dostat tak pod kontrolu celý dopravní systém.
Jak sami vidíte je úroveň zabezpečení proti zneužití hlavně na železnici víceméně nulová. Ostraha sice vidí na centrálním panelu stav jednotlivých přejezdů ve formě svítících žároviček, ale na chaos, který by útočník způsobil, by asi zaměstnanci železnic reagovali stejně chaoticky, jako automobily uvězněné v ulicích.
Tento článek měl za cíl poukázat právě na stav tohoto zabezpečení, kdy v podstatě kdokoliv může takový zmatek vyvolat s vynaložením minimálního úsilí a vědomostí. Informace o těchto systémech jsou navíc volně k dispozici v knihách věnujících se zabezpečovacím systémům na železnici a v dopravě. Doufejmě, že se České dráhy, které o tomto problému jistě vědí, postarají o lepší zabezpečení. Protože ale žijeme v České republice, kde se vše řeší teprve po té, co budou mít podobné útoky na svědomí tragické dopravní nehody, moc tomu nevěřím. Není se ale čemu divit, vždyť úprava stávajícího řešení by vyšla na pěkných pár milionů.